Introduksjon til moderne markedsføring

Utnytt de digitale mulighetene

Moderne markedsføringEr denne artikkelen for deg?
Er du daglig leder eller markedsføringsansvarlig? Eller kanskje du har planer om starte en bedrift? Da er denne artikkelen for deg.


Introduksjon
Som et resultat av den teknologiske utviklingen er markedsføring i stadig endring. Strategier som tidligere hadde stor effekt svekkes, mens moderne strategier gir enorme muligheter som man tidligere bare kunne drømme om. Den største forskjellen er at man nå kan kommunisere til svært spesifikke grupper mennesker, lokalisert hvor som helst i verden. Dette gjør det mulig å i mye større grad tilpasse innhold og retorikk, og dermed nå målgruppen sin med høyst relevant innhold. Digitaliseringen av markedsføring gir også muligheter for detaljert analysering, det vil derfor være enklere å kartlegge resultatet av en investering.

Distribusjon
Markedsføring handler om å motivere sin målgruppe til å gjøre en ønsket handling, vanligvis er dette å kjøpe et produkt eller en tjeneste. For å oppnå dette må størst mulig del av målgruppen eksponeres for relevant innhold på kanaler og arenaer hvor målgruppen konsumerer innhold. Hva som er relevant innhold for din markedsføring defineres av din målgruppe og dine målsettinger, men innholdet bør utvilsomt distribueres på internett fordi 2019 vil være det første året vi konsumerer mer innhold på internett enn på TV. Fremdeles mangler rundt 3 milliarder mennesker tilgang til internett, så det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen vil avta.

Strategi
Moderne verktøy gjør det stadig raskere og billigere å produsere innhold til internasjonale markedsføringskanaler som sosiale medier. Dette gjør det vanskelig å fange målgruppens oppmerksomhet, spesielt fordi man konkurrerer med aktører fra hele verden. Som et resultat av denne økte konkurransen har markedsførere verden over konkludert med at markedsføringen i årene som kommer må baseres på inbound-metodikken for å oppnå gode resultater. Inbound metodikken bygger på å tiltrekke seg potensielle kunder med relevant innhold, behandle disse på en slik måte at flest mulig av ønsker å bli kunder, og deretter tilby en eksemplarisk kundeopplevelse som iverksetter jungeltelegrafen (word of mouth marketing). Grunnlaget for denne markedsføringsstrategien er å definere sine personas, samt ha en klar plan for kjøpsreisen til sine kunder.

Tilgjengelighet
Et annet stikkord som er verdt å nevne er tilgjengelighet. Digitaliseringen har gjort oss tilgjengelige når som helst og hvor som helst, noe som gjenspeiles i kundenes forventninger til deg som bedrift. Forretningsmodeller som Airbnb og Uber har snudd veletablerte industrier på hodet, dette ved å gjøre alminnelige tjenester mer tilgjengelige for forbrukerne. Din bedrift mister konkurransedyktighet (og dermed inntekt) ved å ikke ha en solid digital tilstedeværelse og en langsiktig innholdsstrategi.